مهیا کردن کتابخانه ها برای خدمت کردن به معلولین

اگر ساختمان های عمومی به طرز بدی طراحی شده باشند، معلولین جسمی از تبعیض های آموزشی و حرفه ای در عذاب خواهند بود. این مطلب پذیرفته شده است که معلولین جسمی با دیگر اشکال تبعیض مواجه هستند، اما دست نایافتنی بودن بناها جدی ترین مانع برای بهره مندی از آزادی حرکتی آنها بوده است. تا سال های اخیر ساختمان ها چنان بنا شده بودند که عملاً مانع ورود معلولین جسمی بدانها می شد. یا، اگر آنها تصادفا داخل ساختمان می شدند، طرح داخلی به آنها آزادی حرکتی کمی می داد. رفتن از طبقه ای به طبقه ای دیگر، یا حتی در سطح همان طبقه بالاخره برای کسانی که مشکلات حرکتی داشتند غیر ممکن بود. میراث این بناها هنوز هم با ماست.

ماحصل ساختمان های آموزشی ای که طراحی ضعیفی دارند این بوده است که بسیاری از جوانان که معلولیت جسمی دارند از داشتن تحصیلات پایه ای مناسب بی بهره شده اند، امکانات آموزش تکمیلی یا عالی به نحوی شدیدتر بر روی آنها بسته شده است. کتابخانه های عمومی، که می توانستند مواد خودآموزی را فراهم آورند به همان نسبت دست نیافتنی بوده اند.

مقتضیات قانونی، به همراه قوانین حمایتی به این معنی است که انواع نهادهای آموزشی، بناهای عمومی، و بیشتر مکان های کار باید برای معلولین جسمی دست یافتنی باشند. یقینا، ساختمان هایی که در ده سال اخیر طراحی شده اند که از این مقتضیات قانونی پا را فراتر گذارد تا شرایطی فراهم کنند که آگاهی بالا از مشکلات معلولین جسمی را آشکار می سازد. به همین ترتیب مدارس، دانشکده ها، دانشگاهها، و ساختمان های کتابخانه ای وجود دارد که نمیتوان از آنها به عنوان مکان های کاملا راحت برای معلولین جسمی نام برد.

بنابراین موضوع دوم این است که چطور کتابخانه ها طراحی شوند تا مطمئن شویم که معلولین هم بتوانند وارد ساختمانها شوند و هم زمانی که در داخل هستند، با حداقل محدودیت در آن ها حرکت کنند. تحرک و دیگر مشکلات گروههای ذیل مهم اند و نیازمند راه حل هایی برای مشکلاتشان هستند:

آ) معلولین جسمی، از جمله معلولین متحرک (که با یک عصا راه می روند)

و کسانی که صندلی چرخدار دارند؛

ب)معلولین بصری، شامل نابینایان و همچنین کسانی که شدیدا محدودیت بینایی دارند؛

ث)معلولین شنوایی، به ویژه کسانی که در زمره ی افرادی که کاملا ناشنوا هستند قرار می گیرند.

لغات مهم:

handicapped: معلولین جسمی

occupational: شغلی-حرفه ای

discrimination: تبعیض

inaccessibility: دست نایافتنی بودن

barrier: مانع

virtually: عملاً، تقریباً

interior: داخلی

legacy: میراث

supportive regulations: قوانین حمایتی

awareness: آگاهی

theme: موضوع

ensure: مطمئن ساختن

mobility: تحرک

vision: بینایی

profoundly: عمیقاً، کاملاً

deaf: ناشنوا